Grote Laba-kloof

Een verhaal over hoe we naar de grenszone met Abchazië reisden langs een van de mooiste wegen van de Republiek Karachay-Cherkess.

Na een ontspannen wandeling en een laat ontbijt, gaan we eindelijk op pad. Typen soms gewoon geweldig! Vooral op die momenten waarop het niet nodig is om af te zien van tegenliggers.

In de verte verschenen eindelijk bergen. Voeg daarbij de eerste dag van warm en zonnig weer tijdens onze reis - en ik zou zeggen dat we absoluut gelukkig waren.

Voor ons is het een schoonheid, voor de lokale bevolking is het gewoon. Iemand bakt kebabs aan de kust, iemand reed een auto de rivier in en wast het stof van de wegen af.

Er zijn veel houten bruggen onderweg.

En het water in het Big Lab is echt smaragdgroen.

Op mijn kaart werd opgemerkt dat er een prachtige waterval in de buurt van Damhurts is. Ontdek vers gekochte volgpalen. Wat is er mooier dan wandelen in de hitte van 30 graden met een rugzak waarin de baby slaapt? We nemen een voorraad water mee en beginnen aan de klim naar de berg. In het begin is de weg erg gemakkelijk, en dan begint een betonnen bospad en we beginnen te argumenteren of de verdediger hier zal passeren of niet.

Na ongeveer twee kilometer vallen ze ineen, er is geen verdere weg.

En waar is de waterval? Ja, hier is het, gemarkeerd door pijlen. Leuk he? Je kunt niets vanaf de weg zien, maar je kunt het heel goed horen. Hoe naar beneden te gaan, hebben we niet gevonden. Aan de zijkant van de klif zijn er geen paden. Nou ja, op zijn minst genoten van de geluiden van vallend water.

Desondanks was de wandeling nog steeds niet tevergeefs. Enorme struiken van varens zijn direct aan de zijkanten van de weg.

We gaan verder, voor elke nieuwe beurt is alles mooier en mooier.

Onderweg worden voortdurend kleine beekjes en watervallen ontmoet, en omdat het hele ding midden in het bos is, blijkt het zelfs om 12.00 uur te fotograferen met een langzame sluitertijd zonder extra filters, waardoor het water "in melk" wordt gewassen. We stoppen constant om foto's te maken en video's te maken.

Achter het dorp Phiya overwinnen we een kleine steenachtige doorwaadbare plaats (op een multi-busje, ja) en rusten tegen het begin van de grenszone. Er zijn 20 kilometer naar Abchazië. Het is leeg bij de checkpoint, maar op de een of andere manier wil ik het niet echt breken, dus nemen we foto's voor geheugen en draaien we ons om.

Terugkerend naar Phiya, kochten we een blik heerlijke champignons van een lokale bewoner. En tussen ons was er zoiets als dit gesprek:

"Je weet niet wat je hier nog meer kunt zien, zodat je met onze auto kunt rijden?"

- Daar, achter het dorp, vertrekt de weg naar de bergen. Er zijn prachtige uitzichten op de kloof. Natuurlijk ben ik geen bestuurder, maar mensen gaan daarheen in dergelijke minibussen ...

Toen we op die weg staken, realiseerden we ons letterlijk na een paar kilometer dat ze met "dergelijke minibussen" bedoelde "broden" van lokale bewoners die toeristen naar de bergen brengen ...

En er is nergens om te keren, maar om je terug te geven aan het dorp zelf is op de een of andere manier niet comme il faut! Eindelijk vond ik een houtkapplaats, vlak voor de ingang waarnaar we goed schrobden op de bodem van een enorm rotsblok. Heb brandstoftankbevestigingen, reservewielbeugel en iets anders over de kleine dingen. Ze hebben unaniem besloten dat we niet verder hoeven te gaan.

Maar wat voor soort open rond!

Ik lanceer een drone in de lucht. De weg langs de kloof richting Abchazië.

Het dorp Phiya. In de verte zie je het kruispunt en de weg in het bos, waarlangs we zijn aangekomen.

We keren terug langs de kloof. De zoon heeft honger en begint zachtjes te jammeren. De dag was niet gemakkelijk en ik wil zo snel mogelijk naar het kamp gaan. We vinden een afdaling naar de rivier, ik ga op verkenning, en zo'n gevoel is waarschijnlijk opgekomen bij elke liefhebber van autorijden. Dit is wanneer het vijfde punt niet langer verwijst, maar direct roept dat het niet nodig is om hierheen te gaan. Ik haal een schop van het dak, ontwortel de grootste keien en gooi ze opzij. We gaan rechtdoor en proberen niet in een sleur te raken.

En dan begin ik van tevoren linksaf te slaan, het linkerachterwiel glijdt van een rotsblok, valt in een sleur. De kei ligt onder de auto, een fractie van een seconde en ...

Hryas! Smerig gepiep van de radio, op het scherm het opschrift "Parkeerassistent is niet beschikbaar." Ik ga naar buiten, bewonder de foto. Meteen om een ​​of andere reden heb ik geen foto gemaakt, op dit frame is de bumper, zou je kunnen zeggen, al op zijn plaats. Een deel van de bevestigingen was afgescheurd, de bedrading van de parkeersensoren was beschadigd en het belangrijkste was dat de linker parkeersensor in tweeën viel. Het ene deel zit op zijn plaats in de bumper, het andere hangt aan de overlevende draad. De bumper boog in een onnatuurlijke hoek, ik dacht dat het plastic in stukken was gescheurd. Maar nee, hij stond, sterke, infectie. Honderd meter van deze plaats was een normale vlakke uitgang naar de rivier. Het is jammer, ja.

En hoe kwaadaardig waren muggen hier! Over het algemeen sloot het gezin zich op in de cabine en ging ik de auto repareren. Ik heb de bedrading elementair hersteld, omdat de tool beschikbaar is. Maar er is niets te doen met de sensor, verander het gewoon. De bumper viel hierdoor echter ook op zijn plaats, met een kleine opening van 3-4 millimeter. Als gevolg hiervan werd dit probleem pas bij thuiskomst volledig opgelost.

Ik kijk naar de foto's en er is alleen maar jammer dat ik tijdens die reis geen time-laps heb verwijderd. De Melkweg was volledig zichtbaar.

Bekijk de video: LABA Street Art PARTICIPATION (Mei 2024).