Annapurna of Himalaya bellen door de ogen van een amateur

Hoe verder we naar het hart van de Himalaya trokken, hoe meer opwinding groeide. Tijdens het klimmen kan het lichaam niet langer succesvol omgaan met verschillende tegenslagen - zelfs een koude keel kan op grote hoogte tot onomkeerbare gevolgen leiden. Het hoogste punt van de route was nog ver weg, en het was erg belangrijk om je hierop voor te bereiden, waarbij energie en kracht maximaal werden behouden. In de bergen is een extra kopje koffie veel nuttiger dan pathos en motiverende woorden. Ja, ik was zelf verbaasd hoeveel de waarden in mijn gewone leven en in de bergen verschillen.

... Op de vijfde dag van tracking moesten we een radiaal tracklicht maken naar de top van Ice Lake. Het idee is verleidelijk, omdat je hoogte kunt winnen, kunt acclimatiseren en klaar bent om de belangrijkste piek te veroveren. Ja, en de afwezigheid van zware gewichten was aangenaam versterkend, maar er was één MAAR: de manifestatie van bergziekte was onvermijdelijk op zo'n baan, en deze keer zou het niet lukken met eenvoudige vermoeidheid en lichte duizeligheid - het was nodig om nog minder dan 5 uur met 1.400 meter te stijgen. Maar wat ik zag overtrof al mijn gewaagde verwachtingen.

Natuurlijk kan deze radiale route worden genegeerd en ga je verder naar het dorp Manang (3500 m), waarbij je niet veel hoogte bereikt. Maar ik raad ten zeerste aan om het radiale spoor te bezoeken om twee redenen. Ten eerste, op deze manier acclimatiseert u beter, hoewel dit proces niet prettig zal zijn, en ten tweede zullen de uitzichten vanaf de top het waard zijn. In mijn geheugen is dit een van de mooiste plekken op het hele circuit.

Ik moest 's ochtends om 4 uur opstaan ​​om tijd te hebben om naar beneden te gaan voordat de sneeuw begint te smelten, waardoor het bewegingsproces wordt bemoeilijkt. De wind huilde heftig buiten het raam en bevroor het lichaam heel onaangenaam, ondanks het feit dat ik een warme slaapzak had. Er was al een gevoel van lengte en lethargie was standaard. Enthousiasme vervaagde geleidelijk terwijl we elke dag al verveeld en smakeloos aten. Elke ochtend nam de verleiding om in een warme slaapzak te blijven toe en werd het zenuwstelsel langzaam geschud. Ik ben mijn stilte al gewend - onbewust bespaart hij zelfs hier energie over.

Na een vers hapje te hebben gegeten en alleen de meest noodzakelijke dingen te verzamelen (noten, gedroogd fruit, een thermosfles met water en fotoapparatuur met een zaklamp), trok ik eerst mijn warme broek en een donsjack uit en, bewonderend de sterren in pikdonker, ging ik eerst. Even later kwam ik tot het besef dat ik voor het eerst de dageraad in de Himalaya zou kunnen zien en mentaal de lijst van "jonger dan 30 jaar" afvink.

Het pad liep ongelijkmatig, werd nu groter en liep toen recht naar beneden. Een lichtstraal loste op in de duisternis van de Himalaya en dit vergemakkelijkte de beklimming enigszins, er was niets zichtbaar.

Na 40 minuten begon de zon lui ons pad te verlichten en gaf vijf satellieten een van de meest verbluffende zonsopgangen in mijn leven.

Blijkbaar houdt iemand boven van ons ... Het weer sinds de ochtend was uitstekend, helder, zonder een hint van mogelijke sneeuwval of regen. Voor het eerst voelde ik de afwezigheid van een zware lading achter me en besloot ik de indrukken van de sorties maximaal te absorberen. Het gebrek aan lading betekende echter niet dat ik mijn metgezellen bijhield. Ik was nog steeds moe, vooral omdat deze baan extreem moeilijk was - hij was rijk aan steile beklimmingen en de gedachte aan het beklimmen van 1400 meter (ijsmeerhoogte - 4750 meter) riep alarmerende gedachten op. Het is niet duidelijk hoe het lichaam zich zal gedragen. Ik hoopte nog steeds dat de symptomen van bergziekte voorbij zouden gaan.

De juiste beslissing was om een ​​speler met geschikte tracks mee te nemen voor het pad. Plots voelde ik een heel vreemde verzameling van gevoelens - mijn ziel was abrupt gevuld met geluk en opwinding bij het zien van een geweldige dageraad, maar aan de andere kant voelde ik plotseling een alomvattende eenzaamheid. Collega's gingen ver vooruit en ik kon mijn indrukken niet langer met hen delen, we zijn te verschillende mensen. Ze zijn ervaren klimmers, uitstekende artiesten, maar ze zagen en begrepen de schoonheid van de Himalaya op hun eigen manier. Met verbazing voor mezelf realiseerde ik me dat ik nu echt deze dageraad wilde zien met een persoon die me heel dierbaar was, die toen duizend kilometer van me verwijderd was en het helaas niet met me kon zien. Tranen van geluk vloeiden ongecontroleerd over mijn gezicht. Een prachtig moment dat een leven lang in herinnering zal blijven. En ik dacht dat het onmogelijk was me in zulke emoties te breken ... De Himalaya plaatste alles op zijn plaats.

Ik ben verbaasd dat ik, omdat ik buitengewoon aandachtig was voor de uitdrukking van mijn emoties (ik verborg altijd het beste in mijn hart), zo doordrenkt was met de schoonheid van het moment. Ondanks dit alles is het nummer een uitstekend kijkplatform geworden. Je zou onze volgende bestemmingen kunnen zien. De grote witte gemeenschap is bijvoorbeeld de Tilicho-piek (7134 m), waar we aan de voet nog 3 dagen een ander radiaal uitstapje hadden. Dat nummer was ook vrij moeilijk.

Ik had nergens haast, niet alleen omdat ik de uitzichten bewonderde, maar ook omdat het nummer verdomd moeilijk voor me bleek te zijn. De beklimmingen waren te steil en elke 5 minuten viel ik buiten adem. Het is moeilijk voor te stellen wat atleten en rokers hier moeten doen ...

Het is een verbazingwekkend gezicht om te zien hoe de stralen van de zon eerst langs de pieken 'toeslaan' en ze vervolgens geleidelijk met hun hitte bedekken. Het beeld verandert elke minuut. Trouwens, een klein meer in het frame is Lake Gangapurna, gevormd door het smelten van de gelijknamige gletsjer. We zullen ook naar hem toe komen, maar niet vandaag.

Letterlijk na 5 minuten was het echte Marslandschap nog meer getransformeerd.

Op 500 meter klimmen begon ik een duidelijke verslechtering van mijn welzijn te voelen. Mijn hoofd tolde harder en ik nam zelfs een korte pauze in de hoop te herstellen. Ha, daar was het. Tijdens deze "koffiepauze" pakte ik een telefoon om van nummer te veranderen, en hij ... werd vlak voor mijn ogen ontslagen. De luchttemperatuur was ongeveer 20 graden, en in het uur dat mijn telefoon naast een warm lichaam lag, werd het temperatuurverschil bij het uittrekken kritisch. Nou, ik bleef niet alleen zonder muziek, maar zelfs zonder een kaart. Er waren maar weinig tekenen, dus ik moest blindelings gaan, vertrouwend op mijn intuïtie en worstelen met de symptomen van bergziekte. Op deze piek zijn er veel denkbeeldige stijgingen, wat betekent dat de kans dat ik in de verkeerde richting dwaal, toenam.

Het belangrijkste in deze branche is niet te veel gedoe. Collega's gingen ver vooruit en ik verloor de hoop ze te zien, de volgende reizigers zullen hier binnen twee uur verschijnen, dus het is dom om op hun hulp te wachten. Natuurlijk dook de gedachte op om zich om te draaien en naar beneden te gaan, voordat het te laat was, maar er was een te groot verlangen om dergelijke schoonheid in de toekomst te zien. Ik koos voor de tweede optie.

Dit nummer is gevaarlijk omdat het in tegenspraak is met de filosofie van acclimatisatie. Om enigszins aan de mijnwerker te lijden, wordt aanbevolen om niet meer dan 800 meter hoogte per dag te bereiken. Hier moest de norm bijna 2 keer worden overschreden, en niet op een dag, maar in 5 uur !. Al snel namen licht gevoel in het hoofd en pijn in de maag toe tot duizeligheid en het begon te verminderen. Dyspneu nam toe. Ik liep door en merkte toen dat ik ongeveer 5 minuten tegen mezelf had gepraat. Maar ik ben nog niet half geslaagd! Zoals geluk zou hebben, hoe hoger ik ging, hoe steiler de beklimmingen, hoe langzamer ik liep. Nou, oké, psychologisch kun je de schoonheid afleiden en verkennen - niettemin stierf er niemand op weg naar Ice Lake. Of niet?

Deze soort flitst vaak in deze post, omdat het de meest troef is, een andere reden om zo hoog te stijgen. De nederzetting bij het meer is het dorp Manang, het grootste in de regio. Er is een bezoekerscentrum en zelfs een bioscoop. Een soort oase in de bergenwereld.

Seconden gewijzigd in minuten, minuten gewijzigd in uren. Ik liep verder en draaide me om om te beoordelen hoeveel ik had geklommen, maar op die hoogte was het al moeilijk om te bepalen hoeveel meter je klom. Ik was al helemaal ziek en de treden werden vervangen door schildpad en in mijn ogen werd het donker. Er was nog geen minuut verstreken voordat ik in een korte adem viel. Gelukkig kwam ik alleen met krassen vrij, maar in de toekomst besefte ik dat ik iets in mijn psychologie moest veranderen. En ik dacht aan niets beters dan mezelf op korte termijn taken te stellen. Stel geen doel om de top te bereiken, maar om de heuvel te bereiken en daarna - naar een andere heuvel. Dus, psychologisch, versluierde ik het hoofddoel en werd het een beetje gemakkelijker om te gaan. Ik stopte met denken aan de top en het hielp me.

Het feit dat ik alleen werd gelaten had zijn voordelen. Natuurlijk riep dit mijn veilige aanwezigheid op grote hoogte in twijfel, maar hier besefte ik hoe onbeduidend iemand voor de natuurkrachten staat, hoe majestueus het is. Een klein gebouw op een van de heuvels is een chorten - de begraafplaats van een monnik. Een spektakel dat niet iedereen zal zien. Heel tevergeefs, veel trackers verwaarlozen deze route, ze verliezen veel.

Waarom heet de route Ice Lake? Omdat het eindpunt wordt bekroond door een gompa met twee bergmeren op een hoogte van 4750 meter (overigens niet de hoogste bergen in Nepal, zullen we even later het hoogste bergmeer bezoeken), met de namen Khicho Taal en Saano Khicho. Begin maart zijn ze bijna volledig bedekt met een dikke laag ijs, en we zullen hun turquoise wateren niet zien. Hoe lang ben ik hier al! Het leek erop dat ik al mijn kracht heb besteed.

Hier ontmoette ik jongens die al terugkwamen. Ze hebben me enorm geholpen door een thermosfles met water te geven, maar ze spoorden me aan om op te schieten, omdat de zon snel de sneeuw begint te smelten en één stap gelijk staat aan vijf in complexiteit. Ik kalmeerde psychologisch en realiseerde me dat de lange, langdurige beklimming voorbij was en dat de afdaling iets gemakkelijker zou zijn. Toen keek hij om zich heen en kalmeerde mijn hele ziel.

Chorten is het laatste controlepunt van een route. Dit betekent dat we onszelf een plezier hebben gedaan door tot een dergelijke hoogte te zijn gestegen - we hebben onszelf geholpen om onszelf te acclimatiseren en bovendien hebben we onszelf beloond met geweldige opvattingen. Ik weet niet hoe ik de volgende beklimmingen zou hebben gekregen zonder deze beklimming ... De tablet was bitter, maar het hielp. Helemaal bovenaan was ik redelijk uitgeput, maar tegelijkertijd blij. Ik kon opstaan, hoewel ik 2 uur geleden vastbesloten was om terug te keren.

Dit alles deed denken aan een proces van verlossing door pijn en lijden. Alleen gekken kunnen bewust zo'n stap zetten ... Wie weet wat er zou gebeuren als ik mijn hoofd met een zwijm op een steen sloeg of in de verkeerde richting draaide ... Bergen zijn verre van romantiek, maar een serieuze uitdaging voor mijn gezondheid en zenuwstelsel, vooral wanneer het gebeurt in eerste keer.

Ondertussen roosterde de zon al van macht en kracht en moest de dikke donsjas worden verwijderd. Een scherpe temperatuurverandering is een van de chips van alle beklimmingen.

Wat vind je van het landschap? Het is heel gewoon voor de lokale bevolking, maar hij bracht me echt een genot. Een soort laboratorium Black Mesa uit het Half-Life universum. Op de foto kun je zelfs het huis zien waar we de nacht hebben doorgebracht.

Eindelijk - praktische tips voor het bezoeken van de baan:

- het is beter om in het dorp Bhraka te blijven en niet in Manang, zoals veel gidsen zeggen;

- het is beter om een ​​goede nachtrust te krijgen, bij voorkeur uiterlijk om 04.00 uur.

- drink voor een reis een tablet diacarba voor een betere weerstand tegen bergziekte + een tablet mildronaat - helpt het hart het hoofd te bieden aan de belasting;

- zorg ervoor dat u opwarmt en alleen de meest noodzakelijke meeneemt en laat de rugzak in de lodge achter;

- houd het tempo iets onder het gemiddelde, want de klim is erg lang, steil en vermoeiend;

- ga na de afdaling niet verder naar Manang, maar ga tenminste liggen tot de volgende dag zodat het lichaam een ​​beetje kan herstellen.

Trouwens, na een lange afdaling voelde ik scherp de behoefte aan snoep. In een plaatselijke winkel kocht ik verlopen sappen en chocolaatjes en begon het geheel op te slokken. Toen nam hij tot grote vreugde van hem een ​​warme douche (ik was niet bang voor een sterke wind - de volgende gelegenheid zou niet snel opduiken), waste zijn spullen en hing ze te drogen. Tot het einde van de dag zaten we op de veranda en brachten de dag door met praten en het uitwisselen van indrukken. De klim gaf me meer hoop dat ik dit pad tot het einde kon lopen. Dit verhoogde mijn kracht enorm en voor het eerst die dag glimlachte ik. Alles was goed.

Bekijk de video: Annapurna Base Camp Trek Nov 2018 (Mei 2024).